PISA 2009 Matematik
okuryazarlığı alanındaki sonuçlarına bağlı istatistiksel verilerdir.
PISA’da matematik okuryazarlığı
“matematiğin önemini tanımlama ve anlama, sağlam temellere dayanan yargılara
varma, yapıcı, ilgili ve duyarlı bir vatandaş olarak kendi ihtiyaçlarına cevap
verecek şekilde matematikle ilgilenme ve matematiği kullanma konularında bireyin
kapasitesi” olarak tanımlanmaktadır.
PISA 2009 matematik okuryazarlığı ortalama puanı
496’dır. Matematik
okuryazarlığı ortalama puanı en yüksek olan OECD üyesi ülke 546 puanla Kore’dir. OECD
üyesi olmayan Şanghay-Çin (600) ve Singapur’un (562) ortalamaları PISA 2009
OECD ortalaması olan 496 puanın bir yeterlik düzeyi üzerindedir. Ortalamanın
üzerinde yer alan diğer OECD ülkeleri Finlandiya (541), İsviçre (534), Japonya
(529), Kanada (527), Hollanda (526), Yeni Zelanda (519), Belçika (515), Avustralya
(514), Almanya (513), Estonya (512), İzlanda (507), Danimarka (503) ve Slovenya
(501) dır. Türkiye’nin
matematik okuryazarlığı ortalama puanı (445) OECD ortalamasının altındadır.
Matematik okuryazarlığı puanı cinsiyet değişkenine göre karşılaştırıldığında
ise OECD
ülkeleri içinde erkek öğrencilerin kız öğrencilerden ortalamada 12 puan kadar
daha başarılı oldukları görülmektedir.
Başarı
değerlendirmesi 6 düzey olarak sınıflandırılan sınavda en başarılı öğrenciler
6. Düzey, en başarısız öğrenciler ise 1. Düzey olarak gruplanmıştır. Uzmanlar tarafından
temel yeterlik düzeyi olarak kabul edilen 2. Düzey ve altında olan
öğrencilerimizin oranı %42,2’dir. Öğrencilerimizin sadece %1,3’ü en başarılı kabul edilen 6. Düzeye
ulaşmıştır.
Türkiye’deki bölgeler arası istatistiklere
bakıldığında Matematik okuryazarlığı alanında ortalama puanı en düşük olan
bölge 394 puan ile Güneydoğu Anadolu, en yüksek olan bölge 462 puan ile Akdeniz
bölgesidir. Ayrıca Matematik okuryazarlığı alanında en üstün öğrencilerin yer aldığı
6. Düzeyde en fazla öğrencisi bulunan bölgenin Konya’nın da Orta Anadolu
bölgesi olduğu görülmektedir.
Türkiye’deki öğrencilerin matematik okuryazarlığı ortalama puanlarının
okul türlerine göre
dağılımı incelendiğinde bu alanda en yüksek performans
gösteren öğrencilerin fen
liselerine (ortalama puanları 614) ve Anadolu öğretmen liselerine (613), en
düşük performans
gösteren öğrenciler ilköğretim okullarına (ortalama puanları 322) devam etmektedir. Matematik okuryazarlığı
alanında ilköğretim okulları ile diğer okullar arasındaki fark daha da artmıştır.
Bölgelerdeki başarı oranı cinsiyet bazında
incelendiğinde Konya’nın da içerisinde bulunduğu Orta Anadolu Bölgesi’nde kız
öğrencilerin ortalamada erkeklere oranla daha başarılı oldukları görülmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder