EĞİTİM ALANINDA AHVÂLİMİZ (II)


PISA 2009 Matematik okuryazarlığı alanındaki sonuçlarına bağlı istatistiksel verilerdir.
        PISA’da matematik okuryazarlığı “matematiğin önemini tanımlama ve anlama, sağlam temellere dayanan yargılara varma, yapıcı, ilgili ve duyarlı bir vatandaş olarak kendi ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde matematikle ilgilenme ve matematiği kullanma konularında bireyin kapasitesi” olarak tanımlanmaktadır.
        PISA 2009 matematik okuryazarlığı ortalama puanı 496’dır. Matematik okuryazarlığı ortalama puanı en yüksek olan OECD üyesi ülke 546 puanla Kore’dir. OECD üyesi olmayan Şanghay-Çin (600) ve Singapur’un (562) ortalamaları PISA 2009 OECD ortalaması olan 496 puanın bir yeterlik düzeyi üzerindedir. Ortalamanın üzerinde yer alan diğer OECD ülkeleri Finlandiya (541), İsviçre (534), Japonya (529), Kanada (527), Hollanda (526), Yeni Zelanda (519), Belçika (515), Avustralya (514), Almanya (513), Estonya (512), İzlanda (507), Danimarka (503) ve Slovenya (501) dır. Türkiye’nin matematik okuryazarlığı ortalama puanı (445) OECD ortalamasının altındadır.

      Matematik okuryazarlığı puanı cinsiyet değişkenine göre karşılaştırıldığında ise OECD ülkeleri içinde erkek öğrencilerin kız öğrencilerden ortalamada 12 puan kadar daha başarılı oldukları görülmektedir.
      Başarı değerlendirmesi 6 düzey olarak sınıflandırılan sınavda en başarılı öğrenciler 6. Düzey, en başarısız öğrenciler ise 1. Düzey olarak gruplanmıştır. Uzmanlar tarafından temel yeterlik düzeyi olarak kabul edilen 2. Düzey ve altında olan öğrencilerimizin oranı %42,2’dir. Öğrencilerimizin sadece %1,3’ü en başarılı kabul edilen 6. Düzeye ulaşmıştır. 

    
Türkiye, PISA 2009 uygulamasına katılan 33 OECD ülkesi arasında matematik okuryazarlığı ortalama puanı açısından %95 olasılıkla en yüksek 31, en düşük 32. sırada, 65 katılımcı ülke arasında da %95 olasılıkla en yüksek 41, en düşük 44. sırada bulunmaktadır. Türkiye’nin matematik okuryazarlığı ortalama puanı OECD ortalamasının (496) altındadır. Türkiye ortalaması ile Dubai (BAE), İsrail ve Sırbistan’ın ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık yoktur.

         Türkiye’deki bölgeler arası istatistiklere bakıldığında Matematik okuryazarlığı alanında ortalama puanı en düşük olan bölge 394 puan ile Güneydoğu Anadolu, en yüksek olan bölge 462 puan ile Akdeniz bölgesidir. Ayrıca Matematik okuryazarlığı alanında en üstün öğrencilerin yer aldığı 6. Düzeyde en fazla öğrencisi bulunan bölgenin Konya’nın da Orta Anadolu bölgesi olduğu görülmektedir.

      Türkiye’deki öğrencilerin matematik okuryazarlığı ortalama puanlarının okul türlerine göre dağılımı incelendiğinde bu alanda en yüksek performans gösteren öğrencilerin fen liselerine (ortalama puanları 614) ve Anadolu öğretmen liselerine (613), en düşük performans gösteren öğrenciler ilköğretim okullarına (ortalama puanları 322) devam etmektedir. Matematik okuryazarlığı alanında ilköğretim okulları ile diğer okullar arasındaki fark daha da artmıştır.
     
     Bölgelerdeki başarı oranı cinsiyet bazında incelendiğinde Konya’nın da içerisinde bulunduğu Orta Anadolu Bölgesi’nde kız öğrencilerin ortalamada erkeklere oranla daha başarılı oldukları görülmektedir. 

Yorumlar